Elcyklar framställs ofta som en del av den gröna omställningen. Bedömningen görs då att i jämförelse med vanliga cyklar så kan elcyklar bli den förlösande faktorn för folk att låta bilen stå (åtminstone när det är vackert väder). Men en riktigt grön omställning innebär att så många som möjligt går längre än att bara låta bilen stå ibland. Om man behåller sin bil orsakar man ju fortfarande ett stort ekologiskt fotavtryck. Omställningen förutsätter alltså att de flesta (åtminstone bland stadsbor) ersätter sitt bilägande. Tillgången till bil löser man på kollektiva sätt, men det handlar inte denna artikel om.
För att fortsätta på cykelspåret så hör det till saken att elcyklar bidrar inte lika mycket till omställningen som vanliga cyklar gör. Elcyklar orsakar ju större ekologiskt fotavtryck än vanliga cyklar. Förutom omställningsperspektivet finns det fler fördelar med vanlig cykel. Det jag spontant kommer att tänka på är bättre privatekonomi (inköp och underhåll), högre säkerhet (färre olyckor och mindre skador — tack vare lägre hastighet) samt bättre hälsa. Och när det gäller bekvämlighet tycker jag det är skönt att slippa tänka på batteriets laddning.
På tal om att lägre hastighet ger högre säkerhet så innebär det bättre samhällsekonomi också. Jag menar inte bara sjukvårdskostnader. Om cyklarnas hastighet ökar på bred front behöver många cykelvägar byggas om.
Nu undrar du kanske om jag inte tycker det finns något som elcyklar är bättre på? Jovisst, för lindrigt rörelsehindrade är tvåhjuliga elcyklar ett utmärkt hjälpmedel.
Elcyklar borde alltså bara gå lättare i mycket låga hastigheter.