Bilden visar en ikon som illustrerar funktionen att flytta knappar
Kvikk Årre
 
 

 
2007-05-15

Text: Nils-Ivar Lindström

1,6-miljonerklubben

...är en klubb som riktar sig till en eftersatt kategori människor. Kvinnor som är 45+ rättare sagt. Klubben bildades för nio år sedan av Alexandra Charles, tidigare känd som nattklubbsdrottning. Hon gick och retade sig på att kvinnor inte fick samma uppmärksamhet som män inom svensk sjukvård och medicinsk forskning. Man informerar om kvinnors hälsa bl a genom ett inspirationsseminarium, en lättsam och lättillgänglig form av folkbildning där man vänder sig till både kvinnor och män. Nyligen hade man ett seminarium som handlade om inkontinens och prostatacancer och som lockade 1200 åhörare. Symptomen på t ex hjärtinfarkt är olika för män och kvinnor. Benskörhet är en annan viktig faktor. Vård, hälsa, kurser, böcker och tidningar är medel som står till buds för att sprida kunskapen. Man har haft en kampanj kallad ”Go red” då man sålde en röd nål och drog in två miljoner kronor. Alexandra vill ha bort ålderstänkandet i arbets- och privatlivet. Kompetens och erfarenhet är ju något som normalt är kopplat till hur lång tid man varit verksam – egentligen ett motsatt förhållande till de normer som vanligtvis gäller på arbetsmarknaden och inom dagligt umgänge.

Klubben omfattar idag 25.000 medlemmar i Sverige och har i Tyskland fått en efterföljare med namnet 19,6-miljonerklubben och fler länder är på gång. Som folkrörelse betraktad är klubben Sveriges fjärde största kvinnoorganisation. (Källa SvD)

Vänföreningen har etablerat kontakt med 1,6-miljonerklubben eftersom också våra verksamheter i allra högsta grad bidrar till att undvika de sjukdomar som drabbar så många i de åldrar 1,6-miljonerklubben vänder sig till. Gensvaret har varit positivt och borde kunna leda till något som gynnar båda parter.
 

 


 
 
 

Nyare artikel: 2007-05-15 Satsa på barnbarnen!

Äldre artikel: 2007-05-01 Årsmötet 2007



 
Ämnet tillhör eggelse (portalen)
 

Ful design — vem bryr sig?