Bilden visar en ikon som illustrerar funktionen att flytta knappar
     
     

     
    2015-03-14

    Text: Hjalmar Granath

    Minska restaurangernas matsvinn

    Behovet att minska restaurangernas matsvinn är omskrivet på andra webbplatser. Det föreslås bland annat att man kan ta med sig matlåda till jobbet i stället för att äta lunch på restaurang. Men jag tycker inte att det löser problemet (för att minska klimatbelastningen) om man bara gör det ibland. Och jag ifrågasätter inte restaurangernas existens, så jag föreslår annan åtgärd — att man kan minska antalet spontana restaurangbesök.

    Det blir ju mindre matsvinn om restaurangerna kan bestämma i förväg hur mycket mat de ska köpa in och tillaga. De restauranger som bara tar emot förhandsbeställningar (med förskottsbetalning) kommer sannolikt ha minimalt matsvinn. Men det behöver finnas hantering av akutfall — erbjudande till de matgäster som inte kunnat ha tillräcklig framförhållning. Och båda parter behöver hantera betalda men missade måltider.

    Låt oss titta på det sistnämnda först. Vid förhandsbeställningen (som normalt görs via app eller webbplats) får man välja hantering om måltiden missas — ställas i kylen till en viss tid (för att hämtas på väg hem från jobbet) eller frysas in direkt. Infrysta måltider har maxgräns för hur länge de bevaras. Om maxgränsen överskrids har matgästen slängt pengarna i sjön, för då säljer restaurangen måltiden till någon annan matgäst.

    Det är vid ett akutfall som måltiden säljs till någon annan. Risken för att akutfallen ska bli mer regel än undantag borde vara liten, eftersom tinad mat smakar sämre än nylagad mat. Dessutom kan priset sättas högre för akutfallen.

     


     
     
     
    Huvudsidans artiklar
     

    Här används Hjapportal — Hjalmars rapportal — portal för rapporter