Bilden visar en ikon som illustrerar funktionen att flytta knappar
Nyköpings Hockey

2006-04-07

Foto: Hjalmar Granath

J20 i Belgien (fredag-lördag)

I denna artikel finns tre rapporter med äldsta överst.

Fredag eftermiddag

Inledande skribent: Hjalmar Granath

Bilden visar bakre delen av bussen, med några juniorer som spelar poker på ett temporärt bord. Avfärd från Rosvalla kl 16. Lång bussfärd framför oss att fördriva tiden på.

Hela bussresan

Bilden visar en junior, som sitter i bussen med en dator i knät.

Skribent: Magnus Höglund

Efter allt packande och planerande var det äntligen dax att ge sig av till Belgien. Stämningen var på topp när vi satte oss på bussen, Sjöbergs gitarrspel ekade i bussen och Kimpas födelsedag närmade sig. Bussen gav sig av och det visade sig att det skulle bli en lååång och seg resa, första stoppet Ljungby. För att få tiden att gå lite så försökte Kimpa med en busringning till American Pizza för att beställa bakad potatis med skagenröra. Det gick inte alls bra och kinesen slängde på luren med orden "Dra åt h-e" ekande i bussen genom högtalartelefonen.

När bussen till slut stannade så var det dax för vårat första matstopp. Två alternativ erbjöds, McDonalds eller en relativt stor lunchrestaurang. På McDonalds stod Björnta för underhållningen då han tog sig an ett vad, att utan tröja dela ut sugrör till ett flicklag som precis hade stigit in, detta visade sig vara lättförtjänta pengar.

Bilden visar några juniorer, som använder spelautomater på en restaurang. På lunchrestaurangen underhölls de andra av spelautomaterna och dagens största vinst kvitterades ut av Mattias Karlsson, 550 kr!

När vi sedan äntligen tagit oss ner till Helsingborg för att invänta färjan så stod "kalsong-race" på schemat. De tävlande var Björnta, 17år och 86kg, och TK, 18år och 75kg. Denna tävling gick ut på att ta av sig tröjan, dra ner byxorna och springa eller hoppa ett antal meter fram och tillbaka. Första segern gick till Björnta men det skulle visa sig att det inte skulle avgöras här.

Vi klev ombord på båten och firade att dagen äntligen slog om till lördag, Kimpas födelsedag, den korta båtfärden på cirka 20 minuter satte av. Man hann knappt sätta sig på båten förrän det var dax att ge sig av i bussen igen.

Många trötta spelare la sig för att sova överallt i bussen, Holst mitt på golvet, Lindholm över stolarna och jag själv la mig i chaufförens sovkupé. Det var en behaglig resa måste jag säga.

Bilden visar två juniorer, som bara har kalsonger på sig och byxor kring anklarna. De hoppar jämfota i hög fart. Vi väcktes av att vi stannade för att åka ombord på nästa färja i Rödby, dax för "kalsong-race" nummer två. Sjöberg stod beredd med kameran för att ta intervjuer av deltagarna. Segraren denna gång visade sig bli TK. Nu var det kvitterat till 1-1 i "matcher".

Efter den tre kvarts långa båtfärden åkte vi iland i Tyskland och ett gräl utbröt mellan de två trötta hockeyspelarna Günther och Holst om vem som skulle sova var, stämningen var trött och grinig för tillfället.

Bilden visar sovande juniorer i bussen. När våra stridskämpar äntligen slutit fred så släcktes bussen ned och alla somnade in.

Frukosten serverades i Tyskland vid den eviga motorvägen. Nu när vi äntligen kommit till Belgien och närmar oss Antwerpen så sitter Niki och guidar oss. Det ska bli skönt att äntligen komma fram.

Resten av lördagen

Bilden visar en junior, som sitter i vandrarhemmet och skriver på en dator.

Skribent: Kim Ericson

Mitt på dagen anlände vi till vandrarhemmet. Det ligger vid en by ett par mil öster om Antwerpen.

Bilden visar vandrarhemmet utifrån.

Efter att ha duschat bort all svett som rann längs med benen och ryggen tog vi en liten tur ner på byn. Jag, Ånis och Karlsson hittade nån gammal inrökt korvmoj. Tur att Åne kan lite tyska annars hade vi nog fått torsk till käk. När vi kom tillbaks så...

Bilden visar en sovande junior.

...passade några på att sova eller...

Bilden visar några juniorer, som sitter runt ett av vandrarhemmets bord och spelar poker.

...spela poker eller...

Bilden visar en junior, som spelar TV-spel.

...spela TV-spel eller...

Bilden visar två juniorer, som spelar poker på nätet.

...gjorde som jag - surfade på Internet.

Bilden visar en ledare tillsammans med den belgiska junioren och hans föräldrar.

Nikis föräldrar var hos oss under eftermiddagen. Fortsättningen av dagen planerades ihop med dem, och det första vi gjorde var att...

Bilden visar alla, som går runt föräldrarnas villa.

...besöka deras hem, som bestog av 1000 hockeybilder och ett par shyssta rum.

Deras hus låg halvvägs in till staden. På väg till stan såg vi en Austin Martin butik samt en Porsche butik med lite skapliga bilar. Även en strippklubb var det någon som påpekade! Nästa stopp skulle dock bli vid en efterlängtad restaurang.

Bilden visar alla, som sitter runt ett avlångt bord och väntar på mat.

Lunchen hade varit alltför lätt, så det var många knorrande magar runt middagsbordet vid 16-tiden. Strax därpå fick vi svampsoppa med kyckling som förrätt och sedan kycklingfilé med pommes som huvudrätt. Efter maten var det dags för mig att hålla ett litet tack tal, på svenska så klart som sen Jönsson översatte. Jag tackade Nikis föräldrar för deras hjälp med arrangemanget.

Bilden visar ett köpcentrum.

Vi gick därefter runt kvarteret till ett av Europas största köpcentrum, Wijnegem, och ägnade en timme åt souvenirshoppande. Åne provade en liten kavaj för 10 000 lax på Armani butiken, föreståndaren såg mindre road ut eftersom Ånis hade svettiga mjukisbyxor och en svettig tröja. Men, men.

Bilden visar en hockeyhall utifrån.

Dags för träning sent på lördagskvällen i Phantoms arena. Alla var skitpigga efter en bussresa på 20 timmar och max 2-4 timmars sömn. Nee, inte direkt.

Bilden visar en skidbacke på pelare.

Bakom arenan såg vi den första backen som vi överhuvudtaget hade sett dittills i Belgien. Har man inga kullar får man bygga. Backen har uppochnervända kvastborstar som beläggning. Cred till dem som åtog sig den uppgiften.

Träningen gick inte lätt och passningarna gick inte rätt, men vi stretade oss genom passet. En av spelarna i Phantoms var med på träningen. Han spelar i deras A-lag i Belgiens högsta serie. För att inte säga alltför mycket så skulle vi kunna spela med vårt J20-lag i denna serie. Utan tvekan.

Bilden visar hockeyhallen inifrån, med alla omklädda på isen inför ett träningspass.

Det fanns bara frukt att äta efter träningen och busschauffören som hade bråttom hem ville inte stanna och köpa lite mat, så vi gick en ny sväng in till byn och käkade kebab. Björnta som var skithungrig satte rask takt mot byn. 12 Euro fattigare och mätta som fan gick vi tillbaks till vandrarhemmet. Nu är det dags att slagga. I morgon är det frulle kl 07:00. Då kommer man vara pigg som satan. Det gäller bara att somna utan att drabbas av Ånis gaser...

Gott natt.

Hoy

Nyare artikel: 2006-04-10 J20 i Belgien (söndag)

Äldre artikel: 2006-04-02 TV-puckens try-out i Gnesta

Ämnet tillhör eggelse (portalen)

Ful design — vem bryr sig?