Bilden visar en ikon som illustrerar funktionen att flytta knappar
 
 

 
2007-11-11

Text: Per Hjalmarsson
SM-bildserie: Hjalmar Granath

5 år i samma båt!

 

Efter 5 års kappseglande är nu knoX d.v.s. Express SWE-164 såld. Med blandade känslor tog vi farväl av vår båt och kan nu se tillbaka på 6 säsonger med intensivt kappseglande på amatörnivå, många skratt, en hel del slit och ”umbäranden”.

Att kappsegla i den form vi gjort är något som vi alla fyra kan rekommendera, vår ambition med projektet ”team knoX” var att vi alla skulle utvecklas som kappseglare och när vi nu ser tillbaka kan vi konstatera att vi utvecklats som individer och team. Vi skrev redan från start ett projektavtal där vi slog fast den ambitionen, reglerade hur kostnader och arbete skulle fördelas samt hur vi skulle göra om någon ville hoppa av. Två avstämningsmöten per år har vi hållit, vårmötet där säsongen planerats och höstmötet där vi utvärderat och beslutat om fortsättning och nya ”investeringar”.

Fördelen med ett jämnt fördelat delägarskap är många, dels blir kostnaderna för segling som ”hobby” lägre, precis som åtgärder och underhåll på båten som också bara, i vårt fall, blivit en fjärdedel. En begagnad kappseglingsklar Express får man för ungefär 100.000 kr och att satsa 25.000 kr är ändå inom rimliga gränser. En regelbundet underhållen och förbättrad segelbåt sjunker ju inte heller i värde.

När vi satte igång trodde vi att vi var hyfsat duktiga på att kappsegla, men nu när vi ser tillbaka inser vi att vi i princip inte kunde någonting. Det var också flera som skakade på huvudet åt vår hängivenhet och i klubben var det flera som sa ”- att vi minsann inte ska bli slagna av de där knoxarna”. De första två säsongerna höll klubbkompisarna undan, men att genomföra ca 30 race per säsong ger resultat. Vi har tagit KM-titeln 4 år i rad nu.

Det är tiden på sjön, i båten, som ger resultat! Att ha nya fina segel och en blank botten är inte värt någonting alls om man inte kan läsa av vindvrid, hålla flyt och fart i rundningar och manövrar, samt hantera alla vindregister och snabbt trimma om när förändringar sker under racet.

Sammanfattningsvis ställde jag några frågor till oss själva, som vi vill dela med oss av till alla som kappseglar och kanske funderar på att köpa en kappseglingsbåt ihop.

 
  Vad har varit det bästa med projektet? Vad har varit det svåraste? Vad tar du med dig i din fortsatta seglarkarriär?
Gunnar Delägarskapet som innebär många fördelar:
• Samma besättning, sällan man behöver ragga gastar.
• Ekonomin, allt delas på fyra.
• Arbetsplikten.
• Kunskapen, fyra hjärnor är bättre än en.
Dåliga resultat efter så många år, tungt efter racen. Mina seglingskunskaper och fina minnen.
Håkan GEMENSKAPEN!
Att få prova alla positioner.
Att vara fyra delägare med gemensamt ansvar.
Att det blev segling med Bråvikssektionen.
Startträningen i Saltsjöbaden.
Nya vårköret på hemmaplan.
Hemsidan.
Att släppa tidigare position och koncentrera sig på den nya uppgiften.
Seglingsmässigt = starterna!
Undvika täta konflikter på bana.
Vindskiftseglingen.
Janne

Det bästa är att egentligen allt har fungerat bra.

Vi har haft kul på och utanför banan.

Vi har lärt oss mycket.

Vi har sluppit släpa med familjerna ut på sjön (de är helt nöjda).

Det enda som egentligen varit lite svårt är att få tid till vissa aktiviteter. Eftersom vi redan startat ett nytt projekt så har vi ju med oss alla dessa positiva saker utom Per och Gunnar.
Per Att lyckas trimma ihop ett team av olika människor till en fungerande helhet.
Spänningen i tävlingsmomentet.
Att få en förståelse för kappsegling ur olika synvinklar.
Att få alla att jobba åt samma håll och förstå hur var och en tänker och agerar i pressade situationer.
Att använda all kunskap i alla lägen och alltid kommunicera på rätt nivå.
Glädjen och gemenskapen.
Ökad kunskap om hur man får en kappseglingsbåt att gå maximalt.
Massor av erfarenhet.
 

Vad händer med teamet framöver:
Gunnar har köpt en 606 för att segla ihop med sin son, Linus. Håkan och Janne har också köpt en 606 och fortsätter segla ihop, så kappseglandet fortsätter. Själv har jag inte hoppat på något nytt ännu, men visst finns det mycket tankar på kappsegling, så framåt våren får vi se vad som händer...

Slutligen vill vi alla framföra ett stort tack till alla som på ett eller annat sätt bidragit till vårt projekt och vår utveckling. Ingen nämnd, ingen glömd. Många fina minnen tar vi med oss och en hel del nya vänner som vi kommer att fortsätta hålla kontakten med.

Vi ses på sjön!
team knoX

 

 

 


 
 
 

Ingen nyare artikel

Äldre artikel: 2007-10-02 Byxelkroken



 
Ämnet tillhör eggelse (portalen)
 

Ful design — vem bryr sig?