Bilden visar en ikon som illustrerar funktionen att flytta knappar
Nyköpings Hockey

2006-04-11

Foto: Hjalmar Granath

Tränarna vid tangenterna

Skribent: Fredrik Johansson

I skrivande stund sitter vi på vägen hem till Nyköping, vi har precis stannat på Donken någonstans i Tyskland och har ätit en riktigt god lunch.

När jag tänker tillbaks på denna resa så måste jag säga att det var väldigt kul att vara TILLSAMMANS MED DESSA SPELARE OCH LEDARE. Hockeyn har kanske inte varit den bästa men vi vann HELA TURNERINGEN och den viktigaste matchen mot Nikis gamla lag PHANTOMS.

På lördagen när vi kom fram skulle vi träna klockan 19:30 som ändrades till 20:30 och blev sedan 20:15. Vi tränade i 1 timme och 15 minuter. Efter träningen gick jag runt i arenan och hamnade till slut i puben bland deras fans och våran busschaffis. Det var en liten pub där det kändes att alla där inne rökte ett paket cigaretter var - samtidigt! Men dom var otroligt trevliga att prata med, dom ville ha våra matchtröjor på en gång fast dom inte hade sett dom någon gång.

Vi hade turnering på söndagen som började 9:50 och slutade klockan 23:50 med att vi åkte ärevarv med pokalen vid 24:00 ungefär. Om vi har coachat aktivt under säsongen får de lärde tvista, men under den här turneringen behövde vi definitivt inte coacha. Det var ett självspelande piano, jag måste säga att denna dag var det spelarna som var kungar.

Inför måndagens match mot Phantoms A-lag hade vi sovmorgon och senarelagd frukost. Mitt på dagen åkte vi till the big city Antwerpen. Där gick vi runt i några timmar och shoppade, en mycket fin stad. Klockan 16:30 var det dags för middag på restaurang Afrodite, där dom hade spelat in Gevalias reklam (stora badkarshål i taket). Sen åkte vi till arenan för att ladda inför matchen. Vi fick 20 minuters uppvärmning på isen och matchen startade 20:30. Grabbarna fortsatte med det självspelande pianot och var kungar även denna dag. Kul att det var så mycket folk på läktaren, det var dubbelt så många som en vanlig ligamatch hos dem. Alla ville se sin Niki the Hero komma tillbaks till hemmaarenan.

Det var säkert inte sista gången som publiken frågade våra spelare om autografer och tröjor. ;-)

Mycket av vad vi har gjort under dagarna har ni redan läst genom det som killarna har skrivit. Jag tänker berätta lite om varje person som har varit med på denna resa.

Marcus Axbom: Har bara gått och smygit hela resan. Synd att han inte fick hålla nollan i hela turneringen.

Björn Lindberg: Stod för årets indianare. Gjorde ett grymt fynd när han köpte en grön vinnartröja för halva priset.

Björn Andersson: Måste ha en ny klubba eller träna skott, sköt mest av alla men inget mål. Tröttast på hela resan.

Tobias "Bo" Holmsell: Näst tröttast på resan, kom ut till match med tröjan bak och fram.

Tobias Karlsson: Hade inga pengar med sig men köpte mest ändå? I matchen mot Phantoms skulle han börja på bänken, då frågade han mig om han fick ta med sig mobilen i båset för att se hur det gick för Bajen.

Kim Ericson: Lagets Ovechkin. Han var kung på banan och vid sidan av plan, inte ett vettigt ord att säga men jävligt rolig.

Christoffer Holst: Alias Kalles kaviar. Dom dåliga ordvitsarnas kung. Har kämpat mest av alla.

Jacob Ånelöf: Har inte varit still en minut på hela resan. Ibland skulle han behöva något lugnande.

Johan Sjöberg: Efter hockeykarriären kan han bli filmare, har alltid videokamera med sig - även på matcher.

Michael Huttunen: Solklart årets islossning, bombade både spelare och puck, slet som ett djur.

Mikael Hietala: Har smält in i laget på ett mycket bra sätt. Tur att du följde med, utan dig hade det inte blivit några mål. Har varit isens gigant nr 2 men är även en jävel på poker, jag säger bara ALL IN.

Oscar Berggren: Tystast på resan. Stor och stark men man märkte inte av honom förrän han kom på isen, där syntes han desto mer med sin skicklighet.

Andreas Elfvengren: Smartast av stockholmarna. När han pratar är det alltid något vettigt.

Mattias Skoog: Alias Paris Hilton med dom solbrillorna.

Georg Jonsson: Kallas numera för Leffe. Vad ska fansen säga om hans nya smeknamn? Jobbar alltid i det tysta. Skjuter snabbare än sin skugga.

Niki De Herdt: Numera kung i Belgien. Har väldigt gästvänliga föräldrar. Säger Niki att något tar 10 minuter - lägg till det dubbla.

Tobias Lundsten: Blev utvisad i finalen, skrek konstant i 2 minuter i utvisningsbåset till motståndarspelaren i det andra utvisningsbåset. Kunde sedan inte prata på resten av resan. Tack Tobias, jag gillade inte heller motståndarspelaren.

Magnus Höglund: Den näst seriösaste spelaren i laget efter Holst, har alltid litat på honom tills sista natten när Magnus, Holst och Niki stack ut vid 23:30 och kom hem vid 4. Det ryktas att han har hittat en riktig pralin där.

Frank Johansson: Har varit sjuk och skadad nästan hela säsongen, men ville absolut följa med till Belgien. Han var alltiallo och hejaklacksledare - fick med sig hela arenan i Turnhout.

Magnus Jönsson: Alias träningsnarkoman blev tjurig när vi bokade av ett fyspass inför måndagsmorgonen för att killarna skulle få lite sovmorgon. Numera vet jag lite mer om Magnus. Han älskar pizza, han är väldigt tjurig på kvällarna och väldigt glad på morgnar. Nu när vi går åt var sitt håll vill jag passa på att tacka för 2 härliga år tillsammans, jag vill önska dig lycka till med ditt nya jobb. Lovar dig att börja träna på måndag.

Mattias Karlsson: Våran General Manager som älskar att prata, har inte gjort mer än ätit på denna resa. Jovisst ja, han fuskstädade ett omklädningsrum i måndags. Var nära att glömma Skoog på en mack i Tyskland (han hade ansvaret för att räkna in alla på resan). Hoppas att du blir kvar nästa år.

Peter Axbom: Håller ordningen på våra grejer, pratar snart dalmål på riktigt. Han hade en liten bärbar DVD-spelare med sig för att titta på filmer, men har bara tittat på en film under hela resan pga att han somnar varje gång. Blev klar med filmen i Tyskland på vägen hem.

Andreas Lindholm: Våran andra materialare som håller ordning, har inte varit med mycket på hela säsongen men i Belgien var han närvarande hela resan. Fick astmaanfall i en parfymbutik när Peter Axbom skulle köpa fina grejer till frun.

Hjalmar Granath: Vilken fotograf. Kung bakom kameran, kul att du kunde följa med på denna resa och lägga ut bilder och allt på nätet direkt varje dag, när vi låg och sov så redigerade Hjalmar nästan hela nätterna. Tack Hjalmar.

Peter Busschaffis: Världens bästa chaufför, kör fort och bra. Han vet hur man gör ett bredställ med buss. Han körde nästan prickfritt, men i måndags inne i centrala Antwerpen så håll vi på att krocka med en stege på ett biltak, men vi klarade det tack vare Peter. Han är kung på vägarna. Samma dag sent efter matchen var jag tvungen att betala Peter 100 euro för att han skulle stanna för ett mackstopp. Alla jublade utom jag, men vi fick vårat mackstopp.

Nu skall vi snart gå på båten till Danmark. Jag vill tacka alla som var med på denna resa, vi hade jätteroligt ihop. Grabbarna har skött sig helt underbart. Vi vann en turnering och en match mot ett kombinerat elit/landslag, i turneringen vann vi även fairplay - det händer inte ofta för Nyköping.

/Coach

Skribent: Magnus Jönsson

Fredrik Johansson: Ansvarig tränare och fysiskt toppexemplar. Demon när det gäller floskler och engelska - kan i princip säga vad som helst och mena nåt helt annat. Hoppas han fortsätter i samma grymma tempo i Allsvenskan som han gjort under de två år vi kamperat ihop, i synnerhet när det gäller egen fysträning.

/Mysfysaren

Nyare artikel: 2006-04-11 J20 i Belgien (tisdag)

Äldre artikel: 2006-04-10 J20 i Belgien (måndag)

Ämnet tillhör eggelse (portalen)

Ful design — vem bryr sig?