Bilden visar en ikon som illustrerar funktionen att flytta knappar
 
 

 
2004-09-20

Text: Per Hjalmarsson
Foto: Gunnar Rehn

knoX 8:a av 123 på Byxelkroken 2004!!!

Vilken härlig avslutning på säsongen!

En riktig toppnotering i Byxelkroken 2004. Denna tävling är uppdelad i två race:

Västervik-Byxelkrok på lördagen (ca 30 nm)

Byxelkrok-Västervik på söndagen (lika långt naturligtvis...)

Totaltid sammanslagen omräknad efter LYS-tal gäller.

 

Lördagen började med lättare vindar från SV, vilket innebar att man från starten nästan kunde nå första rundningen i östra änden av Lucernafjärden.

 

Startlinjen var väldigt lång, nästan SM-längd, och startfartyget låg i lovart ända inne vid kajen. Vår bedömning var att starta med fart på övre tredjedelen åt lovart. Att komma för nära startbåten uteslöt vi pga den lätta vinden. Vi var även överens om att inte gå in i några slagdueller utan fokusera på fart och "vår väg".

 

Vi kom iväg bra bland de första men hade tre Expresser före redan ute vid rundningen söderut vid Idösundet. Vi bestämde oss för att "skugga" Kjell Widmark SWE-1120 som vi räknade som bästa Express i fältet, de har även placerat sig i topp på tidigare upplagor av Byxelkroken. Före oss låg även Johan Petterson SWE-16 och Anders Svensson SWE-335, straxt bakom jagade Bengt Jannsen SWE-391. Carl Lind SWE-523 fick aldrig kontakt. Tack vare att vi hittade ett bra spår ut till Idösundet och gjorde taktiskt rätt i sundet hade vi i princip passerat de båda tidigare startgrupperna redan här.

 

De som deltagit i denna tävling vet att det efter Idö blir en lång segling över en hyfsat öppen fjärd ner till "trepricksrundningen" och sedan rundningen ut mot Kalmarsund vid Tunnholmens och Mannens fyrar. Halva racet går sedan över öppet hav ut till Byxelkrok. Denna lördag var det kryss hela vägen ner till Mannen. 

 

   Vid kryss mot Tunnholmens fyr på väg till Byxelkrok -
vy framåt...

 

   ...och vy bakåt samt...

 

   ...lite publik på vägen.

 

Vinden låg rätt stadigt från SV och vi hängde med bra men plockade inte in på framförvarande båtar. SWE-391 gjorde ett annat vägval på några ställen och lyckades passera oss och SWE-335. Vi fick köra i fri vind och höll undan väl för övriga fältet bakom. Vid trepricksrundningen kom de första lite större båtarna ikapp och vi följde vår taktik och undvek deras spegelvind och vindskugga. Vid Tunnholmsfyren var det bara 11 båtar före oss. Här fastnade vi förra året så fokusen på att glida igenom var väldigt hög. Det lyckades bra och vi lämnade ytterskärgården med SWE-335 2-3 båtlängder före oss fast nere i lä ungefär lika långt. Vi sträckte nästan upp idealkursen mot Byxelkrok och började "tugga på" i sjö med 1-1,5 m vågor, någon större ibland. Vi har under säsongen haft svårt att hålla fart och höjd mot andra Expresser i lite mer sjö på öppet vatten men hittade i dag ett trim som fungerade. Samma avstånd bibehölls dryga timmen. Då bestämde vi oss för att "ta dem"! Vi hängde ut på railen allt vad vi kunde och försökte utnyttja varje våg till att tjäna nån meter. Under jubel och hejarop insåg vi att vi började gå ifrån, vi såg många konfunderade och frustrerade blickar från SWE-335. Vi höll dem sedan på avstånd och kunde gå in som 11:e båt i mål av 123, 4:e Express. Ingen pallplats men oj, vilket race!

 

   Byxelkrok på lördagseftermiddagen när tävlingen går av stapeln är en härlig syn. Fullproppat med båtar i den lilla hamnen och full aktivitet och samvaro bland besättningar som skall analysera, förklara eller bortförklara eller bara ha en trevlig sista seglingshelg tillsammans.

 

   Och nog njuter man desto mer när man inte behöver skämmas för resultatet. Sist låg vi inte längst in i hamnen vid bryggan och kunde se båt efter båt komma in, en ny härlig känsla.

 

Kvällens regattamiddag lämnade vi rätt tidigt (framåt 23:30...) för att vara laddade till dag två, nu gällde det ju att hänga i.

 

Söndagen bjöd till en början på lite friskare vindar, ute på havet nådde byarna upp mot S-SV 11 m/s. Vi var inställda på att köra spinnare men ville se hur de andra Expresserna gjorde.

 

En bra start med fart uppe vid lovartsflaggan. Ingen hissade men de flesta förberedde. Rätt kul att se spinnbommar utan spinnare hänga uppe på alla Expresser. Efter ca 20 minuter hissade SWE-1120, som låg lite längre ner i lä och något framför. Inom 2 minuter hade alla Expresser hissat. Vi loggade genast 1-2 knop mer, härligt. Eftersom det fortfarande var rätt hög sjö och vinden frisk var vi alerta när uppskärstendenser började visa sig och klarade oss från att drabbas av dessa, skönt. Bra trim med ett lätt och fint rodertryck.

 

   Brant slör med spinnaker över Kalmarsund på väg mot
Mannens fyr.

 

Återigen var det sundet in mot Tunnholmen som vi fokuserade att komma igenom rätt. När vi började närma oss och vinden minskade ner till 0-2 m/s inne vid fyren, hade vi passerat de två tidigare startgrupperna och hade bara ett 10-tal båtar framför oss. Det kändes nästan som en repris från gårdagen med SWE-1120 i täten, SWE-16 och SWE-335 som tvåa och trea, vi på fjärde plats samt SWE-391 straxt efter. 100 m före fyren var SWE-391 uppe straxt bakom oss i lä, så vi nästan kunde ta på deras för. Vi föll av mot ett område där vi trodde på mera vind och kunde svepa förbi udden vid fyren med minsta marginal. SWE-391 lyckades inte lika bra och fastnade och vi ryckte 75-100 m. På länsen är det ett stort avstånd att ta igen. Skönt, men vi vågade inte räkna ut dem ännu, förra året så tog dom oss inne på Lucernafjärden precis innan målgång.

 

Vi jobbade aktivt med spinntrimmet och passerade en och annan båt, men viktigast av allt, vi höll undan för det stora fältet, SWE-391 hade dem precis i hasorna och kom inte loss. Det började regna och vinden minskade, vi hade trots det bra driv i båten. I Idösundet var det 0-1 m/s och vi gled sakta igenom på högerkanten. Värdefullt att få passera i så gott som "orörda" vindar, rapporter från båtar som kom i det stora fältet senare talade om ingen vind och rena rama snurren, här fastnade många. Men vi hade mindre än 10 båtar framför när vi rundade in mot Västervik. Här fokuserade vi maximalt på bra slag och rätt trim, vinden kom och gick i byar mellan 2-5 m/s, vi trimmade om kontinuerligt och hängde ut! In genom sista sundet innan Lucernafjärden öppnar upp och målbåten syns valde vi en bra väg och kunde gå i ett långt slag upp mot högerkanten. Halvvägs gjorde vi ett stickslag för att om möjligt hålla upp och här fick vi en "privatare" som lyfte oss in ända in i mål. Tack vare detta vrid var vi plötsligt väldigt nära SWE-335 som gått längre ut på högerkanten under bevakning av SWE-16. Sedan lördagen hade vi 1 minut och 50 sekunder tillgodo på dem. Spännande! Det höll inte utan vi slutade 50 sekunder efter. SWE-391 hade ca 2 minuter tillgodo på oss men slutade 5 minuter efter totalt.

 

Vi blev 8 totalt i en tävling med många av ostkustens duktigaste seglare, ett härligt kvitto på att vinsten i KM inte var en engångshändelse.

- VI SLÅR KNOCK PÅ KONKURRENTERNA!!!    :)

 

Detta var vårt sista race för säsongen och att få avsluta när det går så här bra känns kanon!

Det ska vi suga på hela långa vintern.

 

 

    

 

 

 


 
 
 

Nyare artikel: 2005-01-14 Kappseglingar säsongen 2005

Äldre artikel: 2004-09-06 Andra deltagare i KM



 
Ämnet tillhör eggelse (portalen)
 

Ful design — vem bryr sig?