Bilden visar en ikon som illustrerar funktionen att flytta knappar

2004-06-20

Skribent: Per Hjalmarsson

Express DM i Gryt - dag 2

Inför dagens race var vi laddade och inställda på att få bättre placeringar än första dagen. Vinden var starkare i dag med en prognos på 5-9 SV på fm och 2-6 S framåt dagen. Det visade sig att dagens sista race slutade i vindar med ca 10 m/s i byarna.

Kryss med offset boj och läns 3 varv
Start/mål mitt på banan

Start–1A–1B-2–1A–1B-2–1A–1B-2-Mål

Race 4
I första start så hittade vi inte luckan utan blev tryckta av Excess uppe vid lovarts märke. Olovsson kom med precision och gled förbi i lovart mellan oss och märket.
Utan fart i båten och med dålig vind från båtarna framför blev vi tvungna att göra ett stickslag. Några båtlängder förlorade på detta och vi rundade som sista båt både uppe vid märket på alla tre varven...
Vi märkte att vi gick bättre än Lundgrens El och Excess både på kryss och läns. Avståndet minskade och när de två började luffa varandra på sista länsen såg vi vår chans att gå rakt på märket och vinna väg.
Inför sista kryssen från bojen upp till mållinjen var det någon båtlängd emellan oss och dessa två. Med minsta möjliga marginal skar vi mållinjen före dem, skönt!

Serien så här långt 5-5-7-5, med ett race kvar.

Race 5
Nu skulle vi ta dem, vi skippade paus och klockade framseglingen till linjen ett par gånger, här skulle startas med fart! När vi närmade oss linjen kändes allt bra och vi stod på rejält. En kanonstart trodde vi ett par sekunder tills signalen "enskild återkallelse" började ljuda. Vi hade tjuvstartat med en halvmeter... bara att vända och lägga sej sist i kön.
Luften gick väl ur något men vi bestämde oss för att sticka ut på högerkanten. Övriga fältet var på väg ut till vänster. Här hittade vi flera fina lyft och knappade in något. Sedan började vinden öka och grejorna att svika oss. Först släppte spinnfallet... sedan fick vi en omkullskärning... och som avslutning gick fockfallet av...
Det sista hände nere vid bojen inför sista kryssen, liten bit kvar men vi bestämde oss för att bryta.
Eftersom vi inte gick i mål fick vi en 8 som resulterade i att Lundgrens, vi och Excess hamnade på samma poäng. Lundgrens passerade oss då resultatmässigt eftersom de hade en 4:a från race 3 dag 1.

6 av 7 var sämre än väntat men nyttig träning inför SM om 5 veckor.

Grattis Kjella Olovsson som vann och blev Distriktsmästare i Östergötland 2004.

Nyare artikel: 2004-07-06 Sommar, sol och segling

Äldre artikel: 2004-06-19 Express DM i Gryt - dag 1

Ämnet tillhör eggelse (portalen)

Ful design — vem bryr sig?