Bilden visar en ikon som illustrerar funktionen att flytta knappar
 
 

 
2002-09-22

Text: Per Hjalmarsson
Foto: Gunnar Rehn

Byxelkroken



Vår första tur till Byxelkrok med Expressen

Detta referat är skrivet i efterhand
Januari 2005
 

Vi körde med vårt begagnade Northställ utan att ha fått riktig kläm på trimmet. Det mesta var nog för hårt ansatt. När vi kom ut ur Västervikssundet stod höga korta vågor av gammal sjö emot och det var fullt upp att få båten att gå dit vi ville. Straxt före oss rundade Asklund som under hurrarop satte spinnare och pep iväg. Vi tog det lilla lugna och körde utan en bra bit innan lä av öar och vindriktning gjorde oss tillräckligt trygga för att sätta spinnare vi med. Vi fick några riktiga kast när vi lämnade skärgården och skadade vår vita spinnare lite grann.

Överfarten till Byxelkrok kommer vi aldrig att glömma eftersom sjön var 3-4 m hög. Vinden hade som tur var avtagit till en 7-10 sisådär. På en vågtopp fick vi vår dittills längsta surf och kom upp i drygt 11 knop. Ovana som vi var höll vi upp 5-10 grader för "avdrift..." och fick på det viset lite längre väg än övriga Expresser. Vi hade dock en fight med en Örebro-Express där rorsmans "häng-ut" går till historien.

 
Placeringen dag 1 var nånstans nedanför mitten. Eftersom vi var sent in i hamnen så fick vi ligga som fjärde båt från bryggan, utanför Base som vi träffade för första gången då.
 
Middag och tips med ljug i baren där Burt Adolfsson hade en utläggning om underbåge eller överbåge inför morgondagen. Middagen följdes av skön sömn i båten! Vi trängde ihop oss och drog in el för att kunna köra värmefläkt. Skön sömn gällde inte alla, Gunnar vaknade ett antal gånger orolig för att jag (Per) skulle sätta eld på sovsäcken i värmefläkten. "Ei sa pettiä"...
 
En rejäl grötfrukost och sedan iväg.
 
När startskottet gick satte vi rak kurs mot Mannen, inga avdriftskalkyler denna dag. Vi funderade lite över Asklund och Widmark som omedelbart satte spinnare och försvann på en mer sydvästlig kurs. Kunde det vara rätt? Det visade sig att det var precis vad det var. Genom att köra spinnare de 3-4 timmar överfarten tar tjänade de väg och fick dessutom lyft inne vid kusten som gynnade dem.
 
Inga dramatiska situationer, utan vi körde snällt i kön. Med en hel del segel bakom oss.
 
Spöregn sista biten in till Västervik och lyft på lastbil för lastbilsrally hem.
 
Vi hade fått ca en tredjedel av båtarna bakom oss och lämnade Västervik några erfarenheter rikare.

 


 
 
 

Nyare artikel: 2002-11-09 Med snö i luften

Äldre artikel: 2002-07-31 Pressklipp



 
Ämnet tillhör eggelse (portalen)
 

Ful design — vem bryr sig?