Bilden visar en ikon som illustrerar funktionen att flytta knappar
     
     

     
    2013-11-13

    Text: Hjalmar Granath

    Diskussionstips

    Häromdagen skrev jag i ett kåseri att förvånansvärt många vill inte diskutera politik. Frågan är hur det brukar vara på arbetsplatser. Är det kutym att undvika politiska diskussioner på din arbetsplats? Nästa fråga är hur det borde vara. Ett långt svar publicerades år 2005 av regeringen, här är två urklipp:

     

    Bilden visar ett skärmklipp med en del (1 av 2) från en webbsida på regeringens webbplats, med rubriken Politisk information och opinionsbildning på arbetsplatsen.
    Bilden visar nästa skärmklipp med sista delen från samma webbsida.

     

    Senaste svaret som jag har hittat gavs år 2010 av ett statsråd:

     

    Bilden visar ett skärmklipp från en annan webbsida på regeringens webbplats, med rubriken Politisk information på arbetsplatsen.

     

    Om dina arbetskamrater är svårflörtade och/eller du har svårt att bryta isen så kan du kanske distribuera ett mejl till dem som har samma fikarum, med ämnet "Privatsak att läsa utanför arbetstid" och en inledning som klargör att mejlet varken innehåller politisk propaganda eller ens avslöjar något partinamn samt att man kan sluta läsa om man inte vill ha med politik att göra på arbetsplatsen. De som läser vidare får bara en uppmuntran att delta under fikapauser med förtydligandet att man försöker undvika spridande av oönskad propaganda även under fikapauserna, så man får alltså göra sitt bästa för att inte "störa" de andra då.

    Hur du än formulerar dig så retar du alltid någon. Du får vara mentalt förberedd på att ta emot lite skit för det.

    När tillfället kommer (att börja diskutera) kan första saken att diskutera vara gruppens värdegrund (gemensamma värderingar och förhållningssätt) ur perspektivet att prata om partipolitik.

     

     
     
    Huvudsidans artiklar
     

    Här används Hjapportal — Hjalmars rapportal — portal för rapporter