Bilden visar en ikon som illustrerar funktionen att flytta knappar
     
     

     
    2012-09-24

    Text och foto: Hjalmar Granath

    Köpvanor (och annat spårbart)

    De flesta har mottagit eller hört talas om Icas riktade reklam. Företeelsen delar in oss i två läger (för eller emot). Själv har jag tänkt att om något liknande händer mig som Coop-medlem så ska jag ta avstånd. Jag respekterar dock dem som ser övervägande fördelar på lång sikt.

     

    Bilden visar framsidan på Coops medlemsvillkor.
    Hur som helst så var jag uppmärksam när det kom nya villkor för MedMera-kortet. Frågan var om Coop valt att göra likadant som Ica.

     

    Bilden visar medlemsvillkorens avsnitt 5 med rubriken Behandling av köpinformation och personuppgifter samt samtycke.
    Jag har inte läst Icas villkor men anar att likheterna är stora. I avsnitt 5 står det om att "samla och analysera". Det står dessutom att uppgifterna "kan komma att lämnas ut". Sista stycket informerar om reklamspärr.

     

    I linje med att jag avböjer reklam på min snigelbrevlåda så ligger det nära till hands att jag aktiverar reklamspärren. Eventuellt går jag längre än så.

     

    Tillägg 2013-10-04:

    Det kommer en lavin av riktad reklam som baseras på vår spårbarhet (inte bara våra inköp). Kan vi vara säkra på att det inte blir moraliska övertramp? Hur långt kommer trenden få gå innan folk får nog och säger ifrån? Läs mer om detta i en IDG-krönika där jag hämtat följande från dess kommentarer:

    "vänta tills det dimper ner erbjudanden om parrådgivning då frun varit otrogen och kreditkortet har dragits på ett konstigt hotell eller begravningsbyrån hör av sig för att mamma är döende i cancer utan att man vet om det"

     

     
     
    Huvudsidans artiklar
     

    Här används Hjapportal — Hjalmars rapportal — portal för rapporter